Partnerzy serwisu:
Pasażer

Talgo 230 już jeżdżą z Kopenhagi do Hamburga

Dalej Wstecz
Data publikacji:
05-11-2025
Ostatnia modyfikacja:
05-11-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

Duńskie koleje państwowe Danske Statsbaner rozpoczęły 3 listopada eksploatację zestawów push-pull Talgo 230 na trasie łączącej stolicę kraju z Hamburgiem. Wkrótce nastąpi także wprowadzenie podobnych pociągów przez Deutsche Bahn, w Niemczech znanych jako ICE L. 

Pierwsze zestawy push-pull Talgo 230, zamówione przez duńskie koleje państwowe Danske Statsbaner, dotarły do Danii pod koniec stycznia 2024 roku. Pierwotnie DSB zakładały, że proces uzyskiwania wszelkich niezbędnych zgód, umożliwiających rozpoczęcie ich eksploatacji, potrwa dość krótko. Tak się jednak nie stało, przez co nie udało się wprowadzić nowych pociągów do ruchu jeszcze w ubiegłym roku jesienią, jak początkowo przewidywano. Wszystkie niezbędne dopuszczenia do ruchu udało się uzyskać ostatecznie w tym roku w połowie września, o czym informowaliśmy was wówczas na łamach “Rynku Kolejowego”. Przypomnijmy, że ostatnią spośród wymaganych zgód wydał wtedy Trafikstyrelsen, czyli duński państwowy urząd odpowiedzialny za kolej i lotnictwo cywilne.

Wcześniej duński narodowy przewoźnik uzyskał także stosowne zezwolenia od Eisenbahn-Bundesamt, niemieckiej agencji federalnej ds. regulacji rynku kolejowego, oraz Agencji Kolejowej Unii Europejskiej. Producent nowych składów tłumaczył długotrwałość procesu homologacyjnego cokolwiek enigmatycznie, wskazując na konieczność przeprowadzenia różnego rodzaju testów związanych z interoperacyjnością, np. “testów kompatybilności elektromagnetycznej”, co wymagało ścisłej współpracy z zarządcami infrastruktury kolejowej (Banedanmark w Danii oraz DB InfraGo w Niemczech), a także z TÜV SÜD Rail. W tym miejscu trzeba przypomnieć, że nowe pociągi zostały zakupione z myślą o obsłudze relacji Kopenhaga – Hamburg. Talgo 230 zadebiutowały na niej z mniej więcej rocznym opóźnieniem – w dniu 3 listopada.

Na razie nowe składy obsługują tylko jedną parę pociągów na dobę spośród pięciu (w marcu 2026 roku uruchomiona zostanie szósta, zaś w przyszłorocznym sezonie letnim zaplanowano aż 10 par), choć DSB odebrały już 8 spośród 16 zamówionych zestawów. Talgo 230 w wariancie dla DSB to rekonfigurowalne składy wagonowe push-pull o maksymalnej prędkości eksploatacyjnej 200 km/h, które będą eksploatowane w zestawieniach od 9 do 15 wagonów. W maksymalnej konfiguracji możliwe będzie przewiezienie na miejscach siedzących 492 pasażerów. To znacznie więcej niż Pendolino PKP Intercity, które może zabrać na pokład 402 osoby. W tym miejscu trzeba jednocześnie podkreślić, że Talgo 230, podobnie jak inne pociągi z tej rodziny, to unikalna, bardzo osobliwa konstrukcja.

Złożone są one z bardzo krótkich wagonów, a jednoosiowe wózki znajdują się pod przejściami międzywagonowymi. Umożliwia to zwiększenie szerokości nadwozia przy zachowaniu skrajni, a także znaczną redukcję masy, co przekłada się na redukcję zużycia energii elektrycznej, tak ważną w dobie wzrostu cen energii elektrycznej w Europie. W skład rodziny Talgo wchodzą zarówno składy wagonowe push-pull, jak i zespoły trakcyjne z głowicami napędowymi. Jedne i drugie są oferowane w wariancie z pasywnym systemem przechyłu nadwozia. W przypadku Talgo 230 oprócz bardzo krótkich członów zastosowano także dwa nieco dłuższe. Są to człony skrajne, w których znajduje się także konwencjonalny wózek dwuosiowy.

Zestawy wagonowe Talgo 230 zamówiły także niemieckie koleje państwowe Deutsche Bahn (pod nazwą ICE L), a także FlixTrain, który zamierza rzucić im wyzwanie na dużą skalę. ICE L mają zostać wprowadzone do ruchu z pasażerami na  pokładzie jeszcze w tym roku, wraz z grudniową zmianą rozkładu jazdy. Inaczej niż w przypadku duńskich Talgo 230, które będą prowadzone przez lokomotywy elektryczne Vectron produkcji Siemensa, integralną częścią zamówienia dla DB są elektrowozy Travca hiszpańskiego producenta. Dodajmy, że w przyszłym roku starsze zestawy Talgo w wariancie z pasywnym systemem przechyłu nadwozia, wykorzystywane dotychczas przez hiszpańskie koleje państwowe Renfe, wejdą do eksploatacji w Czechach i Słowacji w barwach Leo Express, który zadebiutuje na trasie Praga – Bratysława.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Duży przetarg na pociągi dla kolei aglomeracyjnej w Budapeszcie

Tabor i technika

Duży przetarg na pociągi dla kolei aglomeracyjnej w Budapeszcie

Mikołaj Kobryński 31 października 2025

Pierwszy Flirt dla LTG Link zaprezentowany

Tabor i technika

Pierwszy Flirt dla LTG Link zaprezentowany

Mikołaj Kobryński 30 października 2025

P5 lubuskich SA105. Jedna oferta w przetargu

Tabor i technika

P5 lubuskich SA105. Jedna oferta w przetargu

Mikołaj Kobryński 28 października 2025

Nowa jednostka elektryczna Alstomu. Pojedzie na lotnisko w Barcelonie

Tabor i technika

Frecciarossa 1000 drugiej generacji już na torach [zdjęcia]

Tabor i technika

Frecciarossa 1000 drugiej generacji już na torach [zdjęcia]

Mikołaj Kobryński 10 października 2025

Coradia Stream dla Trenitalii zaprezentowana [zdjęcia]

Tabor i technika

Coradia Stream dla Trenitalii zaprezentowana [zdjęcia]

Mikołaj Kobryński 15 października 2025

Zobacz również:

Duży przetarg na pociągi dla kolei aglomeracyjnej w Budapeszcie

Tabor i technika

Duży przetarg na pociągi dla kolei aglomeracyjnej w Budapeszcie

Mikołaj Kobryński 31 października 2025

Pierwszy Flirt dla LTG Link zaprezentowany

Tabor i technika

Pierwszy Flirt dla LTG Link zaprezentowany

Mikołaj Kobryński 30 października 2025

P5 lubuskich SA105. Jedna oferta w przetargu

Tabor i technika

P5 lubuskich SA105. Jedna oferta w przetargu

Mikołaj Kobryński 28 października 2025

Nowa jednostka elektryczna Alstomu. Pojedzie na lotnisko w Barcelonie

Tabor i technika

Frecciarossa 1000 drugiej generacji już na torach [zdjęcia]

Tabor i technika

Frecciarossa 1000 drugiej generacji już na torach [zdjęcia]

Mikołaj Kobryński 10 października 2025

Coradia Stream dla Trenitalii zaprezentowana [zdjęcia]

Tabor i technika

Coradia Stream dla Trenitalii zaprezentowana [zdjęcia]

Mikołaj Kobryński 15 października 2025

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij